mediPRÁVNIK chráni už 1901 ambulancií a lekární.

Partnerský princíp vo vzťahu lekár a pacient. Čo znamená?

Michaela Fabianová   |   22.4.2015

V súčasnosti je jedným z najfrekventovanejších práv pacienta právo na informácie a s ním súvisiaci inštitút informovaného súhlasu. Podľa zákona o zdravotnej starostlivosti „informovaný súhlas je preukázateľný súhlas s poskytnutím zdravotnej starostlivosti, ktorému predchádzalo poučenie podľa tohto zákona. 

Informovaný súhlas je aj taký preukázateľný súhlas s poskytnutím zdravotnej starostlivosti, ktorému predchádzalo odmietnutie poučenia, ak v tomto zákone nie je ustanovené inak.“

2) Ako možno z definície vyčítať, informovaný súhlas predstavuje situáciu, kedy pacient vyjadruje svoj súhlas resp. nesúhlas s už navrhnutou liečbou zo strany lekára. 
Čo však v prípade, ak si účastníci tohto právneho vzťahu „vymenia strany“? Môže pacient sám navrhnúť možnosti svojej liečby? Je lekár so svojimi odbornými vedomosťami a praktickými skúsenosťami povinný spravovať sa pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti požiadavkami pacienta?
V demokratickom svete sa začal v ostatných desaťročiach kvalitatívne meniť vzťah medzi pacientom na jednej strane a lekárom, zdravotníckym personálom a celým systémom zdravotnej starostlivosti na strane druhej. Pacient prestáva byť iba pasívnym objektom zdravotnej starostlivosti, ktorého úlohou je podriadiť sa rozhodnutiu odborníkov a pasívne prijímať predpísaný spôsob svojej liečby.

3) Vzťah lekára a pacienta sa v nadväznosti na transformáciu spoločnosti zmenil na vzťah rovnocenných partnerov, v ktorom na pacienta čoraz viac prechádza zodpovednosť za jeho zdravotný stav, zodpovednosť za starostlivosť o jeho zdravie, ako aj zodpovednosť pri rozhodovaní o poskytovanej zdravotnej starostlivosti. Potvrdzujúcim argumentom, ktorý svedčí o väčšej rovnosti vzťahu medzi pacientom a lekárom je aj to, že ich právny vzťah, ktorého predmetom je poskytovanie zdravotnej starostlivosti, vzniká na základe uzatvorenia dohody o zdravotnej starostlivosti.

4) Aj napriek niektorým špecifikám, ktoré vzťah lekára a jeho pacienta vykazuje, možno tvrdiť, že ide o klasický občianskoprávny vzťah, predmetom ktorého je záväzok poskytovateľa poskytnúť službu a záväzok pacienta za túto službu zaplatiť.

5) Primárnym cieľom predmetnej služby je dosiahnutie dobra pacienta. Dosiahnutie určeného cieľa však v jednotlivých prípadoch môže neraz spôsobiť kolíziu medzi lekárom a pacientom, nakoľko obaja môžu mať rozdielne predstavy o tom, čo predstavuje dobro pre pacienta. Ako by mal byť tento problém pri rešpektovaní partnerského princípu riešený?

Ste tu nový?

Bezplatne sa zaregistrujte a my vám na privítanie
darujeme jeden článok zadarmo!

Už u nás máte účet?

Uzamknutú časť článku si môžete kúpiť za 3 € s DPH,
alebo ho získate ako súčasť jedného z balíčkov.

Tento článok má rozdielne pokračovanie pre ambulancie
a pre lekárne. Vyberte si to, ktoré vás zaujíma:

Pokračovanie pre

Ambulancie

Chcem tento článok za

3 €

Prístup k článkom ako súčasť balíka

od 7 € / mesiac

Pokračovanie pre

Lekárne

Chcem tento článok za

3 €

Prístup k článkom ako súčasť balíka

od 7 € / mesiac

(Počet prečítaní: 3129)