mediPRÁVNIK chráni už 1902 ambulancií a lekární.

Doplnkové ordinačné hodiny – systémy by už mali byť pripravené

Peter Gabrik   |   19.2.2019

Od začiatku tohto roka sú naplno v zákone účinné doplnkové ordinačné hodiny. Tie mali pomôcť lekárom aj pacientom pre lepšie objednávanie a teda hospodárenie s časom. Pacientom mali umožniť objednávanie na konkrétny čas a lekárom príjmy navyše, keďže by ordinovali nad rámec štandardných ordinačných hodín.

Legislatívne podmienky v zákone boli, avšak prakticky viac ako mesiac trvalo, kým legislatívnu úpravu dobehne aj technická realizácia. Podstatou problému bolo to, že zaviesť doplnkové ordinačné hodiny (po splnení ostatných podmienok) je možné len cez špeciálny elektronicky certifikovaný software. A práve daný software nebol pre lekárov dostupný. Dodávatelia sa vyhovárali na NCZI (Národné centrum zdravotníckych informácií) a to zase na dodávateľov softwaru, že mali byť na novú úpravu pripravení. Hlavným zlomom bolo, aby NCZI certifikoval software od dodávateľov na objednávanie pacientov cez e-zdravie, cez Národný portál zdravia. Donedávna žiadny software neprešiel certifikáciou.

Až v týchto dňoch NCZI oznámilo, že prvé dva software prešli certifikáciou a teda si ich môžu lekári zabezpečiť a následne spustiť doplnkové ordinačné hodiny. Napriek tomu je v ostatných dňoch stav taký, že doplnkové ordinačné hodiny nie sú zavedené. Certifikovanie a zabezpečenie softwaru bolo asi priamo úmerné dopytu lekárov (ktorý bol nízky).

V našich článkoch: Doplnkové ordinačné hodiny sú k dispozícii – ste na ne pripravení? alebo Doplnkové ordinačné hodiny – ako ich zaviesť sa dočítate o ich nesporných výhodách pre lekárov a pacientov. Ak o nich lekári majú záujem, nech sa pýtajú aj svojich dodávateľov softwaru, kedy bude systém dostupný pre ich ambulanciu. Ak im nevedia dať uspokojivú odpoveď, možno je čas využiť služby iného už certifikovaného dodávateľa.

Zdá sa, že reálne fungovanie doplnkových ordinačných hodín v praxi teraz stojí a padá na záujme lekárov. Ak ich budú chcieť, rozhýbu sa aj dodávatelia softwarových riešení. Prečo ich zaverenie odporúčame sme už vysvetlili vo vyššie uvedených článkoch.

(Počet prečítaní: 1058)