mediPRÁVNIK chráni už 867 ambulancií a lekární.

Od prvého apríla by mali byť lieky opäť bližšie k pacientovi

Ivan Humeník   |   30.3.2017

Lieky by mali byť ešte viac dostupné pacientom. Od prvého januára ministerstvo zdravotníctva sťažilo ich vývoz do zahraničia a zavádza aj nový spôsob ich objednávania lekárňou priamo od farmaceutickej spoločnosti. Pre niektoré subjekty farmapriemyslu to môže predstavovať zlý prvoaprílový vtip, pre pacientov naopak dobrá správa. Len prax ukáže koho dojem bol pravdivý.

Od receptu k lieku super rýchlo?

Do zákona o liekoch (362/2011 Z.z.) bol poslednou novelou zavedený pojem “mimoriadny systém na priame objednávanie liekov”. Jeho charakteristikou je to, že by mal zabezpečiť, aby sa liek predpísaný lekárom dostal k pacientovi najneskôr do 72 hodín od predloženia receptu do lekárne. Je to chvályhodný úmysel, veď pacienti mali častokrát skúsenosť, že niektoré lieky nevedeli zohnať a museli na nich čakať dlhú dobu. Do celého procesu je zapojených viacero subjektov – počnúc od predpisujúceho lekára, lekáreň, distribútora liekov až po držiteľa registrácie daného lieku (ďalej budeme označovať ako farmafirma). Pozor, tieto nové pravidlá sa týkajú len liekov, ktoré sú zaradené do zoznamu kategorizovaných liekov!

Prečo mimoriadny systém objednávania?

V súčasnosti lekáreň objednáva lieky od distribútorov, ktorí majú povinnosť liek zaradený do zoznamu kategorizovaných liekov dodať lekárni do 24 hodín od jeho objednania. Distribútori objednávajú lieky od farmafirmy, ktorá na Slovensku “vlastní” práva k danému lieku. Medzi pacientom a jeho liekom teda stojí lekáreň, distribútor a farmafirma, ktorá má liek na Slovensku zaregistrovaný. Až do konca roku 2016 bolo “dobrým zvykom”, že lieky, ktoré mali na Slovensku nižšiu cenu ako v zahraničí skončili nie v rukách pacienta, ktorý ich potreboval, ale na pultoch zahraničných lekární. Prečo? Pretože distribútor, ktorý liek od farmafirmy kúpil ho namiesto do slovenskej lekárne vyviezol napr. do Rakúska, kde za neho dostal 2 krát viac. Alebo ak ho dodal lekárni, tak tá ho opäť predala ďalšiemu distribútorovi, ktorý ho následne vyviezol za hranice Slovenska. Teda liekov na Slovensku aj do konca roku 2016 bolo dosť, len neboli smerované do rúk pacientom, ale do zahraničia.

Nová právna úprava zákona o liekoch s tým chce urobiť rázny koniec a to:

  • zákazom vývozu kategorizovaných liekov distribútorom (vývoz len na základe poverenia od farmafirmy),
  • príkazom dodať kategorizovaný liek len lekárni za účelom jeho vydania pacientovi (zákon bude trestať viacnásobné predaje medzi distribútormi, alebo opakované predaje lieku medzi lekárňami),
  • zavedením mimoriadneho systému objednávania lekárňou priamo u farmafirmy (teda bez distribútora ako prostredníka).

Prichádza éra e-shopov

Každá farmafirma, ktorá má na Slovensku liek zaradený do zoznamu kategorizovaných liekov je povinná zabezpečiť vytvorenie systému na mimoriadne objednávanie liekov. Stručne povedané, každá farmafirma musí vytvoriť (alebo zabezpečiť jeho vytvorenie) svoj “eshop”, prostredníctvom ktorého si lekárne budú za splnenia určitých podmienok liek priamo od farmafirmy objednávať. Priame objednanie lieku prichádza do úvahy však len vtedy, ak lekáreň nemá liek na sklade a ak jej ho žiaden z distribútorov nevie dodať. Za porušenie tohoto princípu hrozí lekárni pokuta od 5 000 až do 100 000 €.

To, na akej URL adrese sú jednotlivé systémy prevádzkované sa lekáreň dozvie na stránkach ministerstva zdravotníctva (http://www.health.gov.sk/?ismol).

Každá firma je totiž povinná ministerstvu zdravotníctva oznámiť na akej adresu svoj systém prevádzkuje a akým spôsobom môžu lekárne liek objednať, ak by náhodnou bol systém prechodne nefunkčný. To aké povinnosti v súvislosti s mimoriadnym systémom objednávania vyplývajú pre lekárov, lekárnikov, či pre farmafirmy rozoberieme v nasledujúcom článku.

(Počet prečítaní: 1123)