mediPRÁVNIK chráni už 2050 ambulancií a lekární.

Vznik a zánik právnych vzťahov pri poskytovaní ZS medzi pacientom a poskytovateľom ZS

Bc. Martina Martiníková   |   7.3.2024

Počas života sme neustále obklopovaní právnymi vzťahmi. Výnimkou nie je ani poskytovanie zdravotnej starostlivosti. V tomto článku si najprv priblížime ako vzniká právny vzťah medzi pacientom a poskytovateľom ZS. Zodpovieme otázku, kedy poskytovateľ ZS nie je povinný uzavrieť dohodu s pacientom a tiež si povieme, aké sú možnosti odstúpenia od dohody o poskytovaní zdravotnej starostlivosti.

(pozn.: Článok vychádza z právneho stavu účinného k 04.03.2024. V prípade, ak dôjde v budúcnosti k zmene predpisov, jeho závery nemusia byť správne. Radi vám vašu otázku zodpovieme aj prostredníctvom našej služby Právnik na telefóne.)

KEDY PRÁVNY VZŤAH MEDZI LEKÁROM A PACIENTOM VZNIKÁ?
 
Trvanie právneho vzťahu, ktorý sa týka poskytovania ZS je rámcované dohodou o poskytovaní ZS a odstúpením od tejto dohody. Na úvod si potrebujeme uviesť právny základ, z ktorého budeme ďalej vychádzať. Pre oblasť úpravy právnych vzťahov pri poskytovaní ZS budeme vychádzať z §12 zákona o zdravotnej starostlivosti (č. 576/2004 Z.z.). Východiskom pre začatie poskytovania zdravotnej starostlivosti pacientovi je uzavretie dohody o poskytovaní ZS. Až uzavretím dohody vzniká právny vzťah z ktorého vyplývajú určité práva a povinnosti.
 
Zákon ale v §6 ods. 9 zákona o zdravotnej starostlivosti pamätá aj na situácie iné, ako samotná dohoda o poskytovaní ZS, ktoré zakladajú vznik právneho vzťahu medzi pacientom a poskytovateľom ZS. Ide o nasledujúce situácie:

  • Poskytnutie neodkladnej ZS, ktorá vyžaduje okamžitý zákrok
  • Uloženie ochranného liečenia, detencie alebo poskytnutie ZS na základe rozhodnutia súdu
  • Poskytnutie ústavnej starostlivosti osobe, ktorá šíri prenosnú chodobu ohrozujúcu jej okolie
  • Poskytnutie ZS keď ide o osobu, ktorá v dôsledku duševnej poruchy alebo s jej príznakmi ohrozuje seba alebo svoje okolie, alebo ak hrozí závažné zhoršenie jej stavuV týchto situáciách nie je vzhľadom na ich závažnosť priestor na podpísanie dohody o poskytovaní ZS a z toho dôvodu sa tu právny vzťah zakladá ich vznikom.

V AKEJ FORME MÔŽE BYŤ DOHODA UZAVRETÁ A AKÝ BY MAL BYŤ JEJ OBSAH?

Dohoda o poskytovaní ZS je právnym úkonom a pre jej platné uzatvorenie je nutné zohľadniť jej formu požadovanú zákonom. Zákon pri požadovanej forme rozlišuje medzi dohodou o poskytovaní všeobecnej ambulantnej ZS a ostatnými formami poskytovania ZS. Výpočet všetkých foriem poskytovania ZS nám poskytuje §7 ods. 1  zákona o zdravotnej starostlivosti. Povinnosť uzavrieť dohodu v písomnej forme ukladá len pri poskytovaní všeobecnej ambulantnej starostlivosti a to najmenej na šesť mesiacov. Pre ostatné formy poskytovania ZS forma stanovená nie je. Ostatnými formami máme na mysli špecialistov, ústavnú a lekárenskú starostlivosť, ošetrovateľskú starostlivosť v zariadení sociálnej pomoci alebo zdravotnú starostlivosť v škole. Pri týchto uvedených formách zákon písomnú formu povinne neukladá a teda poskytovania ZS postačuje uzavrieť dohodu aj ústne.

Teraz si povieme, bližšie informácie o obsahovej stránke dohody.

  • Dohoda by mala obsahovať, že je uzatvorená podľa zákona o zdravotnej starostlivosti
  • Informácie o poistencovi (meno, priezvisko, rodné  číslo, kontaktné údaje)
  • Názov zdravotnej poisťovne poistenca
  • Podpis poistenca
  • Informácie o poskytovateľovi ZS
  • Pečiatka a podpis lekára

Aby dohoda bola platná, musí v nej byť vyjadrená vôľa uzatvoriť takúto dohodu. Takúto vôľu vieme prejaviť ako sme si vyššie spomínali buď v písomnej alebo ústnej forme. Naša vôľa musí byť slobodná a vážna. To znamená, že nás ju nikto nemôže nútiť uzatvoriť či už nejakým fyzickým alebo psychickým donútením. Vážnosť ďalej reflektuje náš úmysel, byť dohodou skutočne viazný. Ďalšom podstatnou náležitosťou pre platné uzavretie dohody je aby ste ako pacient boli spôsobilý k tomuto právnemu úkonu. To je dôležité podotknúť najmä v prípade maloletých pacientov alebo ak ide o osobu, ktorá je obmedzená v spôsobilosti k niektorým právnym úkonom.

KEDY POSKYTOVATEĽ ZS NEMUSÍ UZAVRIEŤ DOHODU O POSKYTOVANÍ ZS?

V praxi môžu vznikať okolnosti, na základe ktorých môže dôjsť k odmietnutiu uzavretiu dohody zo strany poskytovateľa ZS. Zákonným východiskom je pre nás §12 ods. 2 zákona o zdravotnej starostlivosti. Poskytovateľ ZS môže teda odmietnuť návrh na uzavretie dohody len, ak by došlo k naplneniu niektorého z troch dôvodov, ktoré si teraz spolu rozoberieme. Z týchto dôvodov však poskytovateľ ZS nemôže odmietnuť poskytnúť neodkladnú zdravotnú starostlivosť.

Prvým dôvodom je skutočnosť, ak by uzavretím takej dohody poskytovateľ ZS už prekročil svoje únosné pracovné zaťaženie. To, či by k prekročeniu únosného pracovného zaťaženia došlo, je na posúdení samosprávneho kraja, teda v podzákonných predpisoch nejakú definíciu tohto pojmu nemáme. Avšak v zmysle 12 ods. 4 zákona o zdravotnej starostlivosti musíme zároveň dodať, že poskytovateľ ZS nemôže odmietnuť návrh na uzavretie dohody s osobou, ktorá má v obvode ambulancie trvalý alebo prechodný pobyt.

Ďalšia situácia sa týka osobného vzťahu medzi pacientom alebo jeho zástupcom a zdravotným pracovníkom. Zdravotný stav by mal byť hodnotený objektívne. Situáciám, v ktorých by nebolo zaručené objektívne zhodnotenie zdravotného stavu treba predchádzať. Preto je druhým dôvodom na odmietnutie uzavretia dohody o poskytovaní ZS aj osobný vzťah, ktorý nezaručuje poskytnutie objektívneho zhodnotenia zdravotného stavu zo strany zdravotníckeho pracovníka. Či už vo vzťahu k pacientovi alebo k jeho zákonnému zástupcovi.

Tretí dôvod pre odmietnutie uzavretia dohody o poskytovaní ZS zakladá osobné presvedčenie zdravotníckeho pracovníka. Každý z nás má svoje vlastné osobné presvedčenia, ktoré sú chránené Ústavou a v prípade zdravotníckych pracovníkov aj Etickým kódexom. Pre ich uplatnenie je zdravotnícky pracovník v zmysle etického kódexu o svojej výhrade vo svedomí povinný informovať zamestnávateľa a rovnako aj pacienta. Za výhradu vo svedomí alebo osobné presvedčenie však nemôžeme považovať čokoľvek. Ide len o zákroky súvisiace s reprodukciou. Konkrétne ide v zmysle §12 ods. 3 zákona o zdravotnej starostlivosti o umelé prerušenie tehotenstva, sterilizáciu a asistovanú reprodukciu.

Osobitná úprava platí pre osoby, ktorým určí poskytovateľa ZS služobný orgán alebo služobný úrad. Týmto osobám, ktorými sú napríklad príslušíci ozbrojených síl SR, policajného zboru, Slovenskej informačnej služby a iné, nemôže poskytovateľ ZS návrh na uzatvorenie dohody o poskytovaní ZS odmietnuť.

ODSTÚPENIE OD DOHODY
 
Ak sme sa rozhodli, že chceme dohodu o poskytovaní ZS ukončiť, je potrebné to dať druhej strane vo vhodnej forme na vedomie. Inštitút odstúpenia môže využiť rovnako poskytovateľ, ako aj pacient. Poskytovateľ môže od dohody odstúpiť z dvoch dôvodov, ktoré uvádza §12 ods. 9 zákona o zdravotnej starostlivosti. Prvým je vyššie spomenuté prekročenie únosného zaťaženia a druhým je dôvod osobného vzťahu s pacientom alebo jeho zákonným zástupcom, ktorý by nezaručoval objektívne posúdenie zdravotného stavu. Pacient má pri ukončení tohto právneho vzťahu možnosti širšie. Pacient môže od dohody o poskytovaní ZS odstúpiť aj bez uvedenia dôvodu. Pre pacienta a aj pre poskytovateľa platí, že odstúpenie musí byť podané v písomnej forme. Okrem odstúpenia sa môže právny vzťah medzi pacientom a poskytovateľom ukončiť aj smrťou jednej zo strán.

(Počet prečítaní: 675)