mediPRÁVNIK chráni už 1896 ambulancií a lekární.

Budeme konečne vedieť, na čo presne máme nárok zo zdravotného poistenia a za čo musíme platiť?

Jana Böszörményiová   |   16.2.2017

Ústava Slovenskej republiky garantuje občanom právo na bezplatnú zdravotnú starostlivosť a na zdravotnícke pomôcky na základe zdravotného poistenia. No kým sa pacient skutočne dostane k zdravotnej starostlivosti, ktorú potrebuje, môže ubehnúť mnoho týždňov až niekoľko mesiacov. Súčasný stav vyzerá tak, že ľudia sa vedia domôcť skorého vyšetrenia alebo operácie väčšinou len cez „kontakty“. No „svitá“ na lepšiu budúcnosť – Ministerstvo zdravotníctva by malo predložiť zoznam, v ktorom by boli zachytené údaje o tom, na čo presne má človek nárok zo zdravotného poistenia spolu s určením maximálnych čakacích lehôt na zdravotné výkony. K dostupnosti zdravotnej starostlivosti by mali tiež dopomôcť aj tzv. doplnkové ordinačné hodiny. Čo to všetko znamená, sa dozviete v dnešnom príspevku.

Aký je súčasný stav?

Momentálne v otázke dostupnosti zdravotnej starostlivosti vládne značný chaos, nakoľko nie je zadefinované, kedy, kde a na ktoré služby majú ľudia nárok. Preto dochádza k problémom aj u pacientov, ktorí presne nevedia, za čo platia a za čo nie. Zákon č. 577/2005 o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia nám síce dáva odpoveď na to, čo sa uhrádza a neuhrádza na základe verejného zdravotného poistenia, no nestanovuje maximálnu dobu, v rámci ktorej sa má zdravotný výkon, vyšetrenie a i. uskutočniť.

V otázke poplatkov v zdravotníctve bola v roku 2015 schválená novela uvedeného zákona, ktorou sa zrušili poplatky u lekárov za objednanie sa na vyšetrenie, za prednostné vyšetrenie, za vystavenie ospravedlnenia do školy, za potvrdenie o návšteve lekára do práce, za recept a za žiadosť o kúpeľnú liečbu. Avšak problém to nevyriešilo, mnoho lekárov naďalej vyberalo nezákonne poplatky a pacienti im naďalej platili, nakoľko nebolo jasne stanovené, za ktoré „nadštandardné“ služby si majú zaplatiť a za ktoré nie. 

Ako by to mohlo vyzerať?

Cieľom tohto zoznamu bude presné zadefinovanie zdravotných výkonov  a termínov, do kedy sa majú vykonať. Napríklad ak sa pacientovi zistí rakovinový nález, platilo by, že magnetická rezonancia sa vykoná do dňa/dvoch od nálezu, alebo ak niekoho bolí koleno, absolvuje magnetickú rezonanciu napr. do týždňa. Znamená to, že pri pacientoch, ktorí akútne potrebujú pomoc a častokrát ide o také diagnózy, kde treba ihneď konať a kedy každý deň je pre nich vzácny, by boli vyšetrení prednostne, a tí, ktorých zdravotný stav nie je až tak vážny, by na vyšetrenie čakali dlhšie. Teda pri stanovení termínu by sa najmä brala do úvahy závažnosť zdravotného stavu. Tým by sa zamedzilo nelegálnym platbám za vyšetrenia  a „predbiehaniu sa“ pacientov. Jednalo by sa teda o zavedenie časovej dostupnosti zdravotníckych výkonov – samozrejme to by platilo len ak by išlo o výkony hradené z povinného zdravotného poistenia.

Taktiež by začiatkom budúceho roka malo dôjsť k opätovnému zavedeniu poplatkov za vyšetrenie, avšak pozor – tieto poplatky sa budú vyberať za vyšetrenie po ordinačných hodinách lekára (teda dôjde k zavedeniu tzv. doplnkových ordinačných hodín, za ktoré síce pacient zaplatí určitý poplatok, ale výhodou bude možnosť objednať sa na konkrétny čas). No nebudú takéto objednávania na vyšetrenie na „úkor“ ostatným pacientom, ktorí k lekárovi prídu v rámci ordinačných hodín ? Odpoveď je nie – ako bolo povedané, lekár si bude môcť zaviesť službu doplnkových ordinačných hodín až po skončení „riadnych“ ordinačných hodín. Stanovenie rozsahu ordinačných hodín nie je v „réžii“ toho-ktorého poskytovateľa zdravotnej starostlivosti. Kompetentným je príslušný samosprávny kraj, pričom poskytovateľ zdravotnej starostlivosti má povinnosť tento rozsah následne dodržiavať. Za porušenie tejto povinnosti hrozí pokuta až 16.596 EUR.

Pozrime sa na Česko

Príkladom fungovania takéhoto systému by mohli byť naši susedia – Česká republika. Tam došlo k novelizácii zákona č. 48/1997 Sb. o veřejném zdravotním pojištění, v rámci ktorého má poistenec právo na časovú a miestnu dostupnosť hradených služieb poskytovaných zmluvnými poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti príslušnej zdravotnej poisťovni, pričom miestnou dostupnosťou sa rozumie primeraná vzdialenosť od miesta trvalého pobytu poistenca a časovou dostupnosťou sa rozumie poskytnutie neodkladných a akútnych hradených služieb v lehote zodpovedajúcej ich naliehavosti. Tomu zodpovedá povinnosť príslušnej zdravotnej poisťovne zaistiť svojim poistencom takúto dostupnosť. Ak zdravotná poisťovňa dostupnosť nezabezpečí, dopustí sa správneho deliktu, za ktorý sa ukladá pokuta 100.000 Kč (cca 3.700 EUR). Pacient tu má teda zákonnú garanciu, že sa mu dostane adekvátnej zdravotnej starostlivosti a nebude „na vážkach“, kedy sa dostane na určité vyšetrenie a či vôbec.

(Počet prečítaní: 2318)