mediPRÁVNIK chráni už 1887 ambulancií a lekární.

Dostanú lekári za služby na pohotovosti zaplatené viac?

Peter Gabrik   |   25.5.2017

Nový návrh Ministerstva zdravotníctva o fungovaní pohotovostí na Slovensku rieši mnoho otázok od ich dostupnosti, času dokedy budú otvorené a v neposlednom rade aj financie. Financie pokiaľ ide o poplatky pacientov, ale aj z pohľadu lekárov, ktorí za svoju prácu na pohotovosti dostávajú odmenu. Práve s odmeňovaním lekárov je v ich radoch dlhodobá nespokojnosť, ktorú novela s určitosťou úplne nevyrieši. Je vidieť aspoň ambíciu zlepšiť stav oproti súčasnosti.

Týka sa to všetkých lekárov?

Navrhovaná novela, pokiaľ ide odmeňovanie, sa týka služieb lekárov v ambulancii pevnej ambulantnej pohotovostnej služby (t.j. pohotovosti), konkrétne ide o všeobecných lekárov alebo internistov, ak sa pohotovosť zabezpečuje pre dospelých a lekárov pediatrov pre pohotovosti určené pre deti a dorast. Povolenie na chod pohotovostí pre dospelých alebo deti a dorast vydáva ministerstvo samostatne.

Dnes je stav už neudržateľný

V súčasnosti je právny stav taký, že lekár má povinnosť nastúpiť do pohotovosti podľa rozpisu Vyššieho územného celku (VÚC), ktorý podľa zákona organizuje a zabezpečuje výkon služieb na pohotovosti. Zákon už ale nijakým spôsobom neriešil, za akých podmienok, najmä platových, bude lekár za službu odmenený. Akoby bola zákonom popísaná iba polovica problému.

Pohotovosti zriaďujú súkromné spoločnosti – zriaďovatelia, po novom organizátori ako svoj podnikateľský zámer. Zákon im dáva ten benefit, že im do zamestnania musia povinne nastúpiť lekári na výkon pohotovosti podľa organizácie rozpisu VÚC (uverejnený na ich webových stránkach), ale nikde nebolo upravené, akú odmenu majú lekárom poskytnúť. Takáto „nejasnosť“ sa pri každej pohotovosti riešila „ad hoc“, teda pri každom prípade, t.j. jednotný systém odmeňovania neexistoval. Riešenie odmeňovania na konkrétnej pohotovosti a v konkrétnom kraji si kompetentní prehadzovali ako „horúci zemiak“. V zásade sa uznávalo, že lekár má dostať za svoju službu nejakú odmenu, no tá sa pohybovala niekde len od úrovne 2 Eur za hodinu, niekde to bolo vyššie. Kým však k dohode s prevádzkovateľom pohotovosti a lekárom došlo vo forme spísania zmluvných dokumentov, sprevádzalo to odďaľovanie krokov zo strany prevádzkovateľa pohotovosti, ktorý objektívne nemal zásadnú motiváciu dohodnúť sa s lekárom čím skôr k jeho spokojnosti.

Bude to konečne jasne upravené?

Po novom sa nevyrieši odmeňovanie lekárov a fungovanie pohotovostí tak, že s ním budú všetci spokojní, no pre lekárov je to určite zásadný krok v pred. Zákon už konečne povie aj povestné „B“, a to akým spôsobom majú byť lekári odmeňovaní a stanovuje minimálne mzdové nároky. Skutočnosť, že zákon po novom (s účinnosťou od 1.11.2017) zakotví odmenu lekárov za pohotovosti, vyrieši mnoho detailných problémov v praxi. Na tomto základe bude možnosť do budúcna sa rozprávať o navýšení odmeny a o iných otázkach.

Za koľko to teda bude?

Podľa návrhu novely teda zákon v zásade rozlišuje to, ak je lekár priamo zamestnaný organizátorom pohotovosti, alebo ak vykonáva službu na pohotovosti na základe rozpisu zabezpečenia poskytovania pohotovosti Vyšším územným celkom. Je možné očakávať, že prvý prípad nebude v praxi pre lekárov zaujímavý, ak už sami majú svoje ambulancie a často fungujú ako s.r.o. - čky.

  1. Ak bude lekár pre organizátora vykonávať službu na jeho pohotovosti ako zamestnanec, jeho minimálne mzdové nároky budú po prepočte 12 Eur na hodinu. V tomto prípade hovoríme o hrubej mzde, t.j. po odvodoch bude čistý príjem nižší.
  2. Ak bude lekár slúžiť na pohotovosti na základe rozpisu VÚC, potom jemu bude patriť odmena najmenej vo výške celkových mzdových nákladov zodpovedajúcich mzde lekára podľa bodu 1). Táto kostrbatá formulácia v návrhu novely zákona znamená, že by sa mala odmena v tomto prípade zvýšiť nad 12 Eur, pretože „celkové mzdové náklady“ predstavujú vyššiu sumu ako 12 Eur v hrubom podľa bodu 1). Týmto ako sa chcelo povedať, že ak lekár ako zamestnanec stojí organizátora pohotovosti reálne (aj s jeho odvodmi ako zamestnávateľa – hovoríme o super hrubej mzde) viac ako 12 Eur/hodina, potom nie je dôvod, aby malo organizátora stáť menej platenie lekára, ktorý do služby nastúpi na základe rozpisu. Odpadne teda pre organizátora faktor, aby uprednostňoval buď zamestnávanie alebo služby podľa rozpisu, pretože za oba formy zaplatí rovnako. V tomto prípade 2) pôjde o zmluvný – obchodnoprávny vzťah, čiže organizátor nebude z odmeny strhávať odvody a pod. 

Nateraz je pre novelu zákonnej úpravy ukončené medzirezortné pripomienkové konanie. Návrh tak bude Ministerstvom zdravotníctva predložený na vládu a potom do parlamentu. Ten môže v novele vykonať zásahy a zmeny. Ak by sa nejaké zásahy dotkli úpravy znenia novely, prípadne výšky odmeny a pod, podstata novely sa zrejme už zachová a každopádne prinesie pozitívnu zmenu do praxe.

(Počet prečítaní: 2802)