mediPRÁVNIK chráni už 2155 ambulancií a lekární.

Pozor! Skontrolujte si elektronické schránky. VšZP vám posiela všetko tam!

Jana Böszörményiová, Martin Spišák   |   7.9.2017

S postupom času a modernizáciou sa svet mení a tento trend prišiel aj na Slovensko. Od 1. júla 2017 už musia všetky firmy komunikovať s orgánmi štátnej moci formou elektronickej schránky, konkrétne na webovom portáli www.slovensko.sk. Tu to ale nekončí. Od tohto leta totiž začala Všeobecná zdravotná poisťovňa posielať výkazy o nedoplatku a aj ročné zúčtovanie poistného už len do elektronických schránok. Majte sa preto na pozore a svoje schránky si skontrolujte!

Čo je výkaz nedoplatkov?

Výkaz nedoplatkov predstavuje sumu, ktorá tvorí dlžné poistné, ktoré vyplýva buď z:

  • neodvedeného preddavku na poistné,
  • nedoplatku na poistnom, alebo
  • úrokov z omeškania – tie vzniknú vtedy, ak platiteľ poistného neodvedie preddavok  na poistné alebo nedoplatok riadne a včas, pričom sa vypočítavajú z dlžnej sumy a počtu dní omeškania. 

Zdravotná poisťovňa vo výkaze nedoplatkov môže okrem samotného výkazu zaslať výzvu aj na zaplatenie poplatku za vydanie výkazu nedoplatkov, ktorý však nesmie presiahnuť sumu 10 EUR.

Výkaz nedoplatkov sa vykonáva prostredníctvom ročného zúčtovania poistného, ktoré je zdravotná poisťovňa povinná vykonať za predchádzajúci kalendárny rok, a to vždy do 30. septembra (resp. do 31. októbra, ak mal platiteľ poistného predĺženú lehotu na podanie daňového priznania).

Komu sa výkaz nedoplatku doručuje?

Zákon č. 580/2004 Z.z. o zdravotnom poistení vo svojich paragrafoch upravuje aj otázku  doručovania výkazu nedoplatkov. Podľa tohto zákona sa výkaz nedoplatkov doručuje:

  • právnickej osobe – na adresu, ktorú má uvedenú v obchodnom registri alebo inom registri, v ktorom je zapísaná (napr. živnostenský register),
  • samostatne zárobkovo činnej osobe (SZČO) - na adresu miesta podnikania uvedenú v živnostenskom registri, obchodnom alebo inom registri,
  • fyzickej osobe alebo právnickej osobe (vrátane „osôb“ uvedených vyššie - na poslednú adresu sídla, miesta podnikania alebo adresu trvalého pobytu (bydliska) oznámenú zdravotnej poisťovni pri plnení jej oznamovacích povinností. Fyzickej osobe sa doručuje aj na kontaktnú adresu, a ak sa výkaz nedoplatkov nepodarí doručiť na kontaktnú adresu, na adresu z registra fyzických osôb, ak je odlišná od kontaktnej adresy.

Vylúčené nie je ani doručenie na adresu v cudzine. Ak sa nepodarí doručiť výkaz na adresu podnikania uvedenú v príslušných registroch a ani na poslednú adresu sídla, miesta podnikania alebo miesta trvalého pobytu (bydliska), resp. jej kontaktnú adresu, vtedy sa výkaz nedoplatku doručí tzv. verejnou vyhláškou.

Doručenie verejnou vyhláškou sa vykoná tak, že oznámenie o mieste uloženia výkazu nedoplatku sa vyvesí na vývesnej tabuli vo verejne prístupných priestoroch príslušnej pobočky zdravotnej poisťovne, ktorá písomnosť doručuje a zároveň na webovom sídle zdravotnej poisťovne po dobu 15 dní. Tu platí „fikcia“ doručenia spočívajúca  v tom, že posledný deň tejto lehoty sa považuje za deň doručenia, a to aj vtedy, ak sa o tom adresát nedozvie.

Ako to bolo doteraz?

Podľa vyššie uvedeného  zákona zdravotná poisťovňa doručí výkaz preukázaným spôsobom – buď doručením prostredníctvom pošty vo forme doporučenej zásielky s doručenkou „do vlastných rúk“, osobne do rúk adresáta, alebo elektronicky do elektronickej schránky. Doručiť výkaz nedoplatku možno i, už spomenutou, verejnou vyhláškou.

Ako to bude po novom?

Táto „novinka“ sa zatiaľ týka len najväčšej zdravotnej poisťovne – Všeobecnej zdravotnej. Táto zdravotná poisťovňa bude zasielať ročné zúčtovania elektronicky do elektronických schránok všetkým právnickým osobám, nakoľko od 1.7.2017 platí pre právnické osoby povinnosť mať aktivovanú takúto elektronickú schránku. Výkaz nedoplatku sa bude doručovať aj fyzickým osobám, no nie všetkým, ale len tým, ktoré si dobrovoľne elektronickú schránku aktivovali.

Pozor! Pri doručovaní elektronickými prostriedkami bude ročné zúčtovanie považovať za doručené aj v prípade, že sa o ňom „majiteľ schránky“ nedozvie, teda toto doručovanie sa riadi zásadou fikcie doručenia. Je preto jedno, či adresát o doručení vie alebo nie alebo či sa rozhodne prijatie správy potvrdiť. Takto doručené dokumenty sa považujú za doručené a prevzaté. Ak máte zriadenú schránku, výkaz o nedoplatku a ročné zúčtovanie Vám dôjde už iba do elektronickej schránky. Netreba preto čakať, že ich Všeobecná zdravotná poisťovňa pošle klasicky poštou v listovej podobe.

Pre ľahšiu orientáciu portál www.slovensko.sk zverejnil videonávod k potvrdeniu prijatia úradného rozhodnutia, ktorý si môžete pozrieť na tomto odkaze:
https://www.slovensko.sk/sk/oznamy/detail/_prevzatie-elektronickych-rozho

Ste tu nový?

Bezplatne sa zaregistrujte a my vám na privítanie
darujeme jeden článok zadarmo!

Už u nás máte účet?

Uzamknutú časť článku si môžete kúpiť za 3,69 € s DPH,
alebo ho získate ako súčasť jedného z balíčkov.

Tento článok má rozdielne pokračovanie pre ambulancie
a pre lekárne. Vyberte si to, ktoré vás zaujíma:

Pokračovanie pre

Ambulancie

Chcem tento článok za

3,69 €

Prístup k článkom ako súčasť balíka

od 86,10 €

Pokračovanie pre

Lekárne

Chcem tento článok za

3,69 €

Prístup k článkom ako súčasť balíka

od 86,10 €

(Počet prečítaní: 2787)