mediPRÁVNIK chráni už 1887 ambulancií a lekární.

Čo robiť keď k vám príde na návštevu ÚDZS?

mediprávnik   |   5.6.2015

Ak majú pacienti pochybnosti o tom, či bola zdravotná starostlivosť im alebo ich blízkym poskytnutá správne (zákon používa termín lege artis), zákon im umožňuje písomne poskytovateľa zdravotnej starostlivosti o nápravu.  Druhým, v praxi častejšie využívaným postupom je obrátenie sa priamo na štátne inštitúcie, ktoré poskytovanie zdravotnej starostlivosti kontrolujú. Sťažovateľ tak môže namietať nesprávny postup pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti svojím podaním na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS).

ÚDZS vykonáva dohľad buď na diaľku alebo na mieste. Oba typy dohľadu majú svoje špecifiká a je dobré poznať ako sa s nimi vysporiadať.. Napríklad si je potrebné uvedomiť, že pokiaľ sa dohľad realizuje na mieste (priamo v zdravotníckom zariadení), môžu byť okrem zamestnancov ÚDZS k vykonaniu dohľadu prizvané aj ďalšie osoby. Tieto osoby musia byť odborne spôsobilé pre daný špecializačný odbor, v ktorom poskytujú konzultácie a súčasne sa  musia vedieť preukázať aj  písomným poverením ÚDZS. Ak by tomu tak nebolo, vykonanie dohľadu by nebolo v súlade so zákonom.

Ďalšou vecou je poskytovanie zdravotnej dokumentácie pre účely dohľadu. Pri oboch typoch dohľadu skupina vykonávajúca dohľad bude pracovať zo zdravotnou dokumentáciou. Pri dohľade na mieste im poskytovateľ sprístupňuje originál zdravotnej dokumentácie. Môže si však pracovník ÚDZS vyžiadať od lekára originál zdravotnej dokumentácie?

Pri dohľade na mieste má poskytovateľ povinnosť sprístupniť originál zdravotnej dokumentácie. V prípade, že zamestnanec ÚDZS bude mať záujem originál dokumentácie vziať (ako orginál) so sebou nemá na to právo. Orginál zdravotnej dokumentácie môže byť odovzdaný len znalcovi, ktorého ustanoví súd alebo orgány činné v trestnom konaní.

Poskytovateľ zdravotnej starostlivosti by v žiadnom prípade nemal dávať v rámci dohľadového konania originál zdravotnej dokumentácie mimo svojho zdravotníckeho zariadenia.  O každm nahliadnutí do zdravotnej dokumentácie a o kažom vyhotovení kópie by mal poskytovateľ vyhotoviť záznam, ktorý by mu pracovník ÚDZS mal svojím podpisom potvrdiť. Uvedené poskytuje dôkaz o tom, že takýto dokument bol zo strany poskytovateľa predložený. Rovnako potvrdzuje, že poskytovateľ nekládol v rámci dohľadu odpor, ale naopak splnil svoju povinosť poskytnúť súčinnosť tak ako mu to ukladajú právne predpisy.

Potvrdenie o nahliadnutí do zdravotnej dokumentácie a o vyhotovení kópie si môžte stiahnuť v „mediPRAVNIK AMBULANCIA“ podstránka „dokumenty“

(Počet prečítaní: 1963)