mediPRÁVNIK chráni už 1887 ambulancií a lekární.

Agresivita a nespolupráca pacienta – ako sa správne zachovať?

Jana Böszörményiová, Katarína Tomková   |   9.3.2017

Zdravotnícki pracovníci sa nezriedka dostávajú do styku s agresívnymi pacientmi, ktorí ich nielen slovne napádajú, ale dochádza aj k fyzickým útokom. Druhou kategóriou problematických pacientov sú tí nespolupracujúci – odmietajúci dať informovaný súhlas na liečbu. Čo majú robiť zdravotnícki pracovníci v takejto situácii? Poskytnúť zdravotnú starostlivosť aj napriek tomu, že by došlo k ohrozeniu ich vlastnej bezpečnosti?

Pacient nechce spolupracovať

Ak do zdravotníckeho zariadenia príde pacient, ktorý odmieta akýkoľvek zásah do jeho osobnosti, vrátane ošetrenia zdravotníckym pracovníkom, ide o závažnú situáciu, nakoľko základom poskytnutia zdravotnej starostlivosti je udelenie informovaného súhlasu po predchádzajúcom poučení podľa zákona č. 576/2004 Z.z. o zdravotnej starostlivosti (ďalej ako „ZoZS“). Dôvody nespolupráce pacienta môžu byť rôzne – pacient je pod vplyvom alkoholu, drog, trpí duševnou poruchou, má strach, odpor k liečbe a podobne.

V takýchto prípadoch zohráva dôležitú úlohu správna komunikácia zdravotníckych pracovníkov s takýmto problematickým pacientom, keďže k správnemu poskytnutiu zdravotnej starostlivosti je nevyhnutný súhlasu pacienta. Tí ho musia „namotivovať“ k tomu, aby sa nechal ošetriť – po predchádzajúcom udelení informovaného súhlasu. Znamená to, že tu musí byť zdravotnícky pracovník, ktorý prichádza s takýmto pacientom do styku (t.j. najčastejšie setra, záchranár, lekár) aj psychológom – vypočuť pacienta, zistiť dôvody, prečo nechce podstúpiť ošetrenie – teda pacient by mal mať pocit, že si ho zdravotnícky pracovník všíma a venuje mu svoj čas a pozornosť.

Správna komunikácia neznamená iba poučenie pacienta, ale aj napr.: 

  • podpora pacienta,
  • istota, že všetkému rozumie,
  • tón hlasu – hovoriť pokojne, pomaly, nezvyšovať hlas,
  • vhodný výber slov – nepoužívať komplikované výrazy, ktoré pozná iba úzka skupina ľudí (cudzie slová, skratky...),
  • oslovovať pacienta menom, udržovať očný kontakt – budovanie väčšej dôvery voči zdravotníckemu pracovníkovi,
  • neodsudzovať a nekritizovať pacienta, naopak snažiť sa ho pochváliť,
  • neznervózňovať pacienta
  • rešpektovať dôvody odmietnutia poskytnutia zdravotnej starostlivosti – nenútiť ho. 

Odmietnutie poskytnutia zdravotnej starostlivosti

Ak sa pacienta nepodarí vyššie uvedenými spôsobmi „namotivovať“ a naďalej odmieta poskytnutie zdravotnej starostlivosti, je zbytočné, aby ho zdravotnícky pracovník k liečbe/vyšetreniu nútil. Pacient má zákonné právo poskytnutie zdravotnej starostlivosti odmietnuť.

Pokiaľ teda pacient nespolupracuje a odmieta zdravotnú starostlivosť je potrebné vždy vyhotoviť písomný zápis o odmietnutí do zdravotnej dokumentácie pacienta, z ktorého bude zrejmá snaha o vyšetrenie, prípadne liečba, upozornenie pacienta na možne riziká neposkytnutia zdravotnej starostlivosti a iné dôležité okolnosti ako napr. nespolupráca pacienta, agresivita, urážanie zdravotníckeho pracovníka a pod.

Ak je to možné je potrebné, aby súčasťou zápisu do zdravotnej dokumentácie bol aj podpis pacienta, ktorý odmietol udeliť informovaný súhlas. Uvedomujeme si, že tento postup je administratívne náročnejší, avšak je potrebné už na začiatku myslieť na právne následky, ktoré v budúcnosti môžu vzniknúť pri konfliktných tvrdeniach poskytovateľa zdravotnej starostlivosti a pacienta.

Rovnako odporúčame v prípade, ak podpis pacienta nie je možné získať je vhodné zápis o odmietnutí informovaného súhlasu potvrdiť inou osobou (zdravotníckym pracovníkom alebo iným pacientom), ktorá bola svedkom odmietnutia.

Treba mať na pamäti, že správne a dostatočné zaevidovanie nesúhlasu pacienta s navrhovanou zdravotnou starostlivosťou môže zdravotníckeho pracovníka zbaviť občianskoprávnej ako aj trestnoprávnej zodpovednosti v prípade smrti pacienta alebo zhoršenia jeho zdravotného stavu. 

Pacient sa chce biť, je agresívny 

Čoraz častejšie dochádza k incidentom, kedy zdravotnícki pracovníci pri výkone svojho povolania sú pacientmi ohrozovaní – či už slovne, vydieraním, agresivitou, alebo samotným útokom na nich. Čo má v tomto prípade prednosť? Ich bezpečnosť alebo ich poslanie zachrániť život a zamedziť poškodeniu zdravia? K zvládnutiu takéhoto pacienta by opäť mohla pomôcť psychológia – je potrebné sa vyvarovať znásobeniu pacientovej agresivity, a teda napríklad: 

  • mať pod kontrolou svoju mimiku a gestikuláciu – nedvíhať obočie, nerobiť prudké pohyby, zbytočný hluk,
  • neutekať pred pacientom,
  • udržiavať bezpečnú vzdialenosť nepribližovať sa k pacientovi,
  • neopätovať mu útok,
  • pýtať sa ho na dôvod jeho konania, čo ho trápi, snažiť sa ho upokojiť a utíšiť a i.

V tejto súvislosti poukazujeme na znenie ZoZS, ktorý v § 11 ods. 13 hovorí, že: „každý je povinný poskytnúť alebo sprostredkovať nevyhnutnú pomoc každej osobe, ktorá je v nebezpečenstve smrti alebo javí známky závažnej poruchy zdravia, ak tým závažným spôsobom neohrozí svoj život alebo zdravie.“ Avšak zdravotnícki pracovníci musia venovať pozornosť aj na § 11 ods. 2 Trestného zákona, ktorý vymedzuje trestný čin neposkytnutia pomociten sa dopustí trestného činu, kto neposkytne pomoc, hoci podľa povahy svojho zamestnania je povinný takúto pomoc poskytnúť osobe, ktorá je v nebezpečenstve smrti alebo javí príznaky ťažkej ujmy na zdraví. Čo z toho vyplýva? Že nie každé neposkytnutie pomoci sa rovná trestnému činu. Opäť upozorňujeme na dôležitosť zaznamenania takéhoto (agresívneho) správania do zdravotnej dokumentácie pacienta. Na zabezpečenie svojej bezpečnosti je potrebné, aby sa zdravotnícky pracovník obrátil ihneď na príslušníkov Policajného zboru, prípadne ak je k dispozícii aj bezpečnostnú službu. 

Dobrá správa pre všetkých zdravotníckych pracovníkov – od 1. januára tohto roka je účinný zákon č. 316/2016 Z.z. o uznávaní a výkone majetkového rozhodnutia vydaného v trestnom konaní. Tento zákon priznal všetkým „zdravotníkom“ status chránenej osoby. Čo to znamená a aké výhody sú s tým spojené, sa dočítate tu:
http://www.medipravnik.sk/Clanky-a-Temy/zdravotnicki-pracovnici-spozornite-od-zaciatku-tohto-roka-ste-viac-chraneni

Ste tu nový?

Bezplatne sa zaregistrujte a my vám na privítanie
darujeme jeden článok zadarmo!

Už u nás máte účet?

Uzamknutú časť článku si môžete kúpiť za 3 € s DPH,
alebo ho získate ako súčasť jedného z balíčkov.

Tento článok má rozdielne pokračovanie pre ambulancie
a pre lekárne. Vyberte si to, ktoré vás zaujíma:

Pokračovanie pre

Ambulancie

Chcem tento článok za

3 €

Prístup k článkom ako súčasť balíka

od 7 € / mesiac

Pokračovanie pre

Lekárne

Chcem tento článok za

3 €

Prístup k článkom ako súčasť balíka

od 7 € / mesiac

(Počet prečítaní: 9112)