mediPRÁVNIK chráni už 1887 ambulancií a lekární.

Zdravotnícky pracovník a pacient

Oliver Gondor   |   27.7.2016

predošlom článku, sme sa venovali výkonu povolania zdravotníckeho pracovníka. Načrtli sme niekoľko bazálnych práv a povinností, ktorými disponujú zdravotnícky pracovníci. V tomto príspevku predostrieme práva a povinnosti zdravotníckeho pracovníka vo vzťahu k pacientovi, vychádzajúc z etického kódexu zdravotníckeho pracovníka. Obsahovo najmenšia, avšak významovo najpodstatnejšia časť etického kódexu zdravotníckeho pracovníka je práve táto. Keďže vypovedá o najzakladanejšom vzťahu v zdravotníctve. A teda lekár – pacient.

Preto sme sa rozhodli vybrať niekoľko najpodstatnejších ustanovení, ktoré rozoberieme a taktiež v závere poskytneme niekoľko užitočných rád do „života“.

Informovaný súhlas

„Zdravotnícky pracovník je povinný získať informovaný súhlas pacienta, jeho zákonného zástupcu alebo splnomocneného zástupcu pred poskytnutím nezvratného zdravotníckeho výkonu.“

Informovaný súhlas je vyjadrením súhlasu pacienta s poskytnutím zdravotnej starostlivosti (zákrokom, liečbou) zdravotníckym pracovníkom (najčastejšie lekárom). Súhlas, ako aj poučenie (informovanie) môže byť vykonané verbálne, alebo literárne. Pri verbálnom informovanom súhlase sa pripúšťa aj konkludentný (také konanie, z ktorého možno vyvodiť jasný záver – kývnutie hlavou) súhlas pacienta.

Lekár (zdravotnícky pracovník) musí v tomto informovanom súhlase poskytnúť informácie o diagnóze pacienta, druhu, závažnosti, rozsahu zákroku, alternatívnych možnostiach, bolestivosti atď. Dôležitosť (správneho) informovaného súhlasu sa najviac prejaví v prípadnom súdnom spore. Kedy môže slúžiť ako veľmi významný dôkazný prostriedok. Keďže lekár je zodpovedný za správne informovanie pacienta.

Informovaný súhlas môže pomôcť v prípade poškodenia zdravia. Ak lekár neposkytne informácie správne, včas, úplne, alebo niečo zatají. V takom prípade má pacient nárok na odškodné.

Poučenie pacienta

Zdravotnícky pracovník je povinný v rozsahu svojich kompetencií zrozumiteľným spôsobom poučiť pacienta alebo jeho zákonného zástupcu o charaktere ochorenia, zamýšľaných diagnostických a liečebných postupoch vrátane rizík o uvažovanej prognóze a o ďalších dôležitých okolnostiach, ktoré môžu nastať v priebehu diagnostiky a liečby.“

Toto ustanovenie vypovedajúc o poučení pacienta, nastoľuje veľmi dôležitú otázku. Ako na to? Poučenie musí vykonať osoba, ktorá je za zákrok zodpovedná a to zrozumiteľne, bez nátlaku, ale s dostatkom času na uváženie pre pacienta.

Meritom poučenia má byť povaha, riziká, alternatívy poskytnutia zdravotnej starostlivosti, následky odmietnutia ako aj účel výkonu zákroku. Najdôležitejším je však súhlas, ale hlavne pochopenie adresáta poučenia. Ak pacient súhlasí s liečbou, ale nechce byť poučený je nutné o tom vypracovať záznam.

Je nutné informovať pacienta o všetkých možnostiach, resp. alternatívach liečby. Je prípustné, aby pacient zvážil liečbu v dostatočnom časovom intervale a nebol naňho vyvíjaný nátlak.

Povinnosť zachovávať mlčanlivosť

Zdravotnícky pracovník nijakým spôsobom nesmie zneužiť dôveru a závislosť pacienta. Všetky informácie získané pri výkone povolania sú dôverné počas života pacienta, ako aj po jeho smrti.

Povinnosťou mlčanlivosti sú viazaný všetci zdravotnícky pracovníci vymedzený  v § 27 ods. 1 zákona 578/2004: lekár, zubný lekár, farmaceut, sestra, pôrodná asistentka, fyzioterapeut, verejný zdravotník, zdravotnícky laborant...

Táto povinnosť je pilierom zdravotníctva a jej porušenie je vnímané viac ako len negatívne a býva prísne trestané.

Náplňou resp. obsahom povinnosti zachovávať mlčanlivosť je zdržať sa poskytovania informácii inému než oprávnenému o osobných údajoch pacienta, anamnestických údajoch, vykonaných liečebných a diagnostických úkonov, ich výsledkoch, priebehu ochorení, údaje ktoré pacient zdravotníckemu pracovníkovi poskytol a taktiež výsledky pitvy.

Výnimka z povinnosti zachovávať mlčanlivosť

Zdravotnícky pracovník nesmie pomáhať porušovaniu cti a dôstojnosti človeka alebo sa na ňom zúčastňovať. Každý zdravotnícky pracovník je povinný oznámiť príslušným orgánom podozrenie z hrubého alebo krutého zaobchádzania a týrania pacienta, a to najmä maloletej osoby a osoby zbavenej spôsobilosti na právne úkony.“

Možno v tomto odseku badať isté konštituovanie výnimky z mlčanlivosti, avšak to len v prípade v odseku uvedenom. Je však veľmi náročné posúdiť čo je hrubé zaobchádzanie.   

Je možné byť mlčanlivosti zbavený?  Zbaviť mlčanlivosti môže  zdravotníckeho pracovníka len osoba, ktorej sa údaje/skutočnosti/informácie týkajú, alebo orgán príslušný vydať povolenie (MZSR, VÚC) a to len na žiadosť súdov, alebo orgánov činných v trestnom konaní.

Autor sa ďalej venuje poučeniu v rámci informovaného súhlas a jeho aplikácie v praxi.

Ste tu nový?

Bezplatne sa zaregistrujte a my vám na privítanie
darujeme jeden článok zadarmo!

Už u nás máte účet?

Uzamknutú časť článku si môžete kúpiť za 3 € s DPH,
alebo ho získate ako súčasť jedného z balíčkov.

Tento článok má rozdielne pokračovanie pre ambulancie
a pre lekárne. Vyberte si to, ktoré vás zaujíma:

Pokračovanie pre

Ambulancie

Chcem tento článok za

3 €

Prístup k článkom ako súčasť balíka

od 7 € / mesiac

Pokračovanie pre

Lekárne

Chcem tento článok za

3 €

Prístup k článkom ako súčasť balíka

od 7 € / mesiac

(Počet prečítaní: 2585)