mediPRÁVNIK chráni už 1896 ambulancií a lekární.

Nová povinnosť poskytovateľov mať aktivovanú elektronickú schránku

Mgr. Katarína Tomková   |   9.8.2016

Posledné týždne správami rezonujú informácie, že Úrad vlády SR v rámci elektronizácie výkonu verejnej moci bezodplatne zriadil všetkým osobám, teda fyzickým aj právnickým, elektronické schránky a úrady budú s právnickými osobami komunikovať prostredníctvom elektronických schránok. Čo to elektronické schránky sú a aký má dopad táto zmena na prax poskytovateľov zdravotnej starostlivosti?  

Na úvod je dôležité vysvetliť skutočnosť, že povinná aktivácia elektronických schránok sa vzťahuje len na poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ktorý svoju činnosť vykonávajú ako právnická osoba, napr. prostredníctvom právnej formy s.r.o. Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti, ktorí podnikajú ako fyzická osoba - samostatne zárobkovo činná osoba sú zatiaľ mimo povinnosti aktivácie elektronickej schránky na doručovanie písomnosti. V tomto prípade je však aktivácia elektronickej schránky dobrovoľná. Ďalej v texte budeme pod označením poskytovateľ rozumieť poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, ktorý svoju činnosť vykonáva ako právnická osoba.

Čo je to elektronická schránka?

Samotná elektronická schránka je niečo ako e-mailová schránka, len účinky a význam jej využívania je značne odlišný a právne inak významný.

Čo to pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti znamená?

Od momentu aktivácie elektronickej schránky budú môcť úrady doručovať písomnosti poskytovateľovi len v elektronickej forme. Takéto doručenie písomnosti do elektronickej schránky sa bude považovať za účinné, bez ohľadu na to, či sa poskytovateľ o doručení do elektronickej schránky dozvie alebo nie.

Znamená to, že úrady (napr. VÚC, ÚDZS, ...) budú s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti komunikovať elektronickou formou prostredníctvom elektronického doručovania namiesto doterajšieho doručovania poštou.

Úrady budú môcť elektronicky doručovať rozhodnutia, upovedomenia, výzvy a iné listiny. Elektronická forma doručenia bude rovnocenná s tou písomnou.

POZOR: To znamená, že úradná pošta sa bude pokladať za doručenú aj keď si ju poskytovateľ v schránke neprečíta !

Ak pôjde o elektronickú správu do vlastných rúk, bude sa považovať za doručenú potvrdením doručenky (bez jej potvrdenia nie je možné zobraziť obsah správy) alebo uplynutím 15-dňovej lehoty odo dňa nasledujúceho po dni jej prijatia do elektronickej schránky v závislosti od toho, ktorá skutočnosť nastane skôr.

Príklad pre poskytovateľov:

Vyšší územný celok vydá rozhodnutie o udelení pokuty poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti, voči ktorému je možne podať odvolanie, následne rozhodnutie bude doručené len do elektronickej schránky poskytovateľa. Je preto dôležité schránku pravidelne sledovať, inak sa poskytovateľ nemusí dozvedieť o doručení a tak zmeškať lehotu na odvolanie.

Dôležité: Aktivácia elektronickej schránky

Termín aktivácie elektronických schránok bol určený na 1. augusta 2016, avšak nemusíte sa báť, že už v tomto momente máte vo svojej elektronickej schránke doručené dôležité rozhodnutie. Z dôvodu náročnosti a závažnosti celý proces aktivácie elektronických schránok bude prebiehať postupne od 1. augusta 2016 do 31. decembra 2016.

Aktivácia konkrétnej elektronickej schránky bude zavŕšená až v momente prvého prihlásenia štatutára poskytovateľa do elektronickej schránky najneskôr do 31. decembra 2016.

Ak sa poskytovateľ do svojej elektronickej schránky neprihlási do konca roka, bude jeho schránka automaticky od 1. januára 2017 plne k dispozícii pre doručovanie písomnosti orgánov verejnej moci bez ohľadu na to, či reálne poskytovateľ schránku navštevuje alebo nie.

Kto ma prístup do schránky?

Prístup do elektronickej schránky poskytovateľa zdravotnej starostlivosti budú mať osoby, ktoré konajú v jeho mene (konatelia, členovia predstavenstva a i.). Na prístup do elektronickej schránky sa vyžaduje, aby tieto osoby disponovali elektronickým občianskym preukazom s aktívnym čipom.

Odporúčame teda štatutárnym orgánom poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, aby do konca roku 2016 požiadali o vydanie občianskeho preukazu s čipom a zároveň požiadali o aktiváciu elektronických služieb.

Deaktivovať doručovanie do aktivovanej elektronickej schránky nebude možné.

V pokračovaní článku sa nachádza stručný postup ako si vybaviť elektronický občiansky preukaz.

Ste tu nový?

Bezplatne sa zaregistrujte a my vám na privítanie
darujeme jeden článok zadarmo!

Už u nás máte účet?

Uzamknutú časť článku si môžete kúpiť za 3 € s DPH,
alebo ho získate ako súčasť jedného z balíčkov.

Tento článok má rozdielne pokračovanie pre ambulancie
a pre lekárne. Vyberte si to, ktoré vás zaujíma:

Pokračovanie pre

Ambulancie

Chcem tento článok za

3 €

Prístup k článkom ako súčasť balíka

od 7 € / mesiac

Pokračovanie pre

Lekárne

Chcem tento článok za

3 €

Prístup k článkom ako súčasť balíka

od 7 € / mesiac

(Počet prečítaní: 2479)